Torskfistning

Hail oompaloompas!

Kom idag hem från vistelsen i vårt vackra grannland. Norge bjöd på ojämnt väder, vildkatter och fisk.
Vädret skiftade hastigt från solsken och rosa moln till svart himmel med hagel stora som golfbollar. Regn, snö, friska vindar och solkatter. En härlig blandning.

Fisket imponerade väl inte egentligen. Det största var väl att söstra mi fick en katt. Ja alltså inte en sån där hårig, utan en med fjäll och massa tänder. Havskatt heter de små äcklen. Ska ta och ladda in bilder från resan så får ni se.

I övrigt så bjöd resan inte på några större överraskningar.
Papi var mest bara i stugan då han halkade på bryggan och fick smärta i foten. Om det var alkohol inblandat? Inga kommentarer.
K-son surfade omkring med sin pipa och sydväst. Det som imponerar mig med den mannen är att han sällan är utan någon form av alkoholhaltig dryck, men jag vette klåen om han ens bli onykter. Det märks då inte.
Burk var timid och lugn i vanlig ordning. Lika vacker som sist, men med en nyfunnen fascination för musteri. Eller var det mustning?
Cissi var ju bra mycket bättre än vad jag förväntat mig. Inte för att jag gick in med en negativ bild av bruppan, men bara för att vara på den säkra sidan så körde jag på att hon skulle vara en bimbo. Det var hon inte. Riktigt bra brud verkar det vara.
Mac har vuxit i mina ögon denna resa. Hade väl inga låga tankar om honom innan heller egentligen, men han blev liksom snäppet bättre denna omgång.
Söstra mi har jag väl inte så mycket att säga om. Hon är ju liksom bara underbar i alla lägen. Min klippa här i livet.

Och jag har gått från lite lätt båträdd till skeppare. Har haft lite svårt för att känna mig trygg på vattnet, och hittills så är det bara papi och K-son som fixat att behålla lugnet i nerverna hos mig när jag befinner mig i en plastbytta på havet. Men denna resa så kastades jag helt enkelt in i en okänd situation där jag helt sonika fick acceptera Mac som kapten, och han var fan bäst hittills. Bara lugn rakt igenom. Och helt naturligt så fick han mig att köra båt när han fick trassel, och efter det var jag helt plötsligt captain.
Dessutom så blev jag (i mitt tycke) en jävel på att filéa. Rensade och fixade filérna som om livet hängde på det. Och roligt var det. Självfallet var det långt ifrån perfekt, men jag kan ändå tycka att jag skötte mig bra.
Gick ner sent en kväll och ordnade fisken. Ensam stod jag i rensboden och lyssnade på punk, drack vin och höll på att skita ner mig så fort vildkatterna rörde sig. Stället kryllar nämligen av vildkatter, och särskilt nattetid.


Söstras kisse, drygt 2 kilogram.



Denna utsikt fanns när jag om morgnarna klev utanför dörren med en kaffekopp och tog morgonciggen. Blir alldeles varm inombords när jag tänker på hur otroligt vackert det är där i krokarna.



Platsen där slakten ägde rum. Eller mest styckningen. Ej med på bild: vinglaset.


Var bara tungen. På coop i Rörvik kunde man köpa dessa. Lite roligt är det.



Nu är det godnatt här på Nytorgsgatan. Har varit vaken alldeles för länge nu och tvättat och packat upp och så. Hade egentligen planer på att kvällen skulle sluta i något trevligare, men icket.
Ska hoppa i säng och drömma om ett liv vid norska kusten.

G´natt!





Kommentarer
Postat av: linda

Hej gumman!

Vad bra du verkar ha haft det på din semester, och det behövde du nog efter allt som hänt.

Men den där Burk, är det nån ny kille du har? Du skriver ju så gött om honom. Eller kanske nån du vill ha?

Hur som helst så hoppas jag att du har det bra så ses vi snart!

XOXO

2012-04-06 @ 09:40:20
Postat av: Lindah

Haha, nej Linda. Burk är inte min pojke. Han är bara en fantastisk människa, precis som alla andra som var med till Norge.

Men han är speciell, det är han. Därav de goda orden från min sida. =)

Ses vi i helgen eller? Du kommer väl till Övik idag va? Sms:ar lite senare så ser jag var du befinner dig...

2012-04-06 @ 10:38:47
URL: http://kvinnohatochmansforakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0